Najdôležitejšie vitamíny, ktoré vaše telo potrebuje

vitaminy v tabletke

Spolu s ďalšími živinami, ako sú bielkoviny, sacharidy a tuky, pomáhajú vitamíny a minerály nášmu organizmu správne fungovať a prospievať. Medzi najdôležitejšie z nich patria vitamín A, B, C, D, E, K  a vápnik, železo, horčík a zinok. Povedzme si viac o prvých troch z nich.

Vitamín A

Vitamín A udržiava správne fungovanie srdca, pľúc a pečene. Nazýva sa aj betakarotén a je navyše dôležitý pre reprodukčné orgány, zrak a imunitný systém.

Vitamín A môžete získať z hovädzej pečene, lososa, brokolice, mrkvy, tekvice, zelenej listovej zeleniny, melónov, marhúľ, manga, mliečnych výrobkov a obilnín.

Vitamín B

Existuje osem rôznych základných vitamínov skupiny B – B1 (tiamín), B2 (riboflavín), B3 (niacín), B5 (kyselina pantoténová), B6 (pyridoxín), B7 (biotín), B9 (folát) a B12 (kobalamín). Všetky pomáhajú premieňať sacharidy, tuky a bielkoviny na energiu. Niektoré vitamíny skupiny B sú tiež potrebné pre vývoj, rast a funkciu buniek. Väčšie množstvo môžete potrebovať, ak ste starší, podstúpili ste operáciu tráviaceho traktu, máte poruchu tráviaceho traktu alebo ak pravidelne pijete alkohol. 

Vitamín B môžete získať z mäsa, hydiny, rýb, vajec, strukovín, semien, orechov, celozrnných výrobkov a obilnín, chleba a cestovín.

Vitamín C

Vitamín C, známy aj ako kyselina askorbová, posilňuje imunitný systém a zvyšuje vstrebávanie železa z potravín rastlinného pôvodu. Keďže je to antioxidant, vitamín C chráni bunky pred škodlivými voľnými radikálmi. Pomáha tiež pri hojení rán tým, že pomáha telu produkovať kolagén. Ak fajčíte, potrebujete denne o 35 mg vitamínu C viac ako nefajčiari.

Vitamín C môžete získať z citrusových plodov a džúsov, kiwi, červenej a zelenej papriky, jahôd, melóna, brokolice, ružičkového kelu, paradajok, paradajkovej šťavy a pečených zemiakov (pri ich varení so šupkou sa zachovávajú kyseliny listové, B6 a vitamín C).

Zdroj: elements.envato.com